The Epistemological Dimensions of Pedagogy

Cristina Ispas

Abstract


Pedagogic epistemology, as an autonomous philosophical subject, studies the development of knowledge in general. As subject applied in the domain of education science it has as specific aim the study of pedagogical knowledge, the manner in which the fundamental concepts in the domain of educational theory, training theory, curriculum theory, are built. The main aim of epistemology is to think critically about pedagogy, the research from the domain of education, training and curriculum. The part of pedagogic epistemology – as critic and problematic thinking – is to give to pedagogy that gnosiologic and heuristic aspect which confers to its ontological, methodological and normative step status of science.


Keywords


pedagogy; pedagogic epistemology

Full Text:

PDF

References


Agazzi, A., (1985) Pedagogia, didattica, preparazione dell’insegnante, Brescia: La Scuola

Barreau, H., L’Epistémologie, Presses Universitaires de France, Paris, (1992)

Bertolini P., (1996) Dizionario di pedagogia e scienze dell’educazione, Zanichelli: Bologna

Bonomi, E., (1968), Dizionario psico-pedagogico, Ceschina: Milano

Burza, V., (1999) Pedagogia, formazione e scuola. Un rapporto possibile, Armando: Roma

Caldin, R., Zago, G., (2000) Pedagogia generale. Teorie, sistemi e prassi dell’azione educativa intenzionale, Erickson: Trento

Cambi F., Colicchi E., Muzi M., Spadafora G., (2001) Pedagogia generale. Identità, problemi e modelli, La Nuova Italia: Firenze

Cambi, F., (1993) Discorso, metateoria e diferenza. Il mio itinerario nella ricerca pedagogica, în Serpe, B., Trebisacce, G., La mia pedagogia, Jonia: Cosenza

Cerghit, I, Vlăsceanu, L. (coord.) (1988), Curs de pedagogie, Tipografia Universităţii din Bucureşti: Bucureşti

Colonna, S., (2002) Introduzione alla pedagogia, Adriatica Editrice: Lecce

Cristea, S., (2010) Fundamentele pedagogiei, Polirom: Iaşi

Cucoş, C., (2014) Pedagogie. Ed. a III-a. Editura Polirom: Iaşi

Gennari, M., (1992) Interpretare l’educazione: pedagogia, semiotica, ermeneutica, La Scuola: Brescia

Gennari, M., (2006) Trattato di pedagogia generale, Bompiani: Milano

Gennari,M., Kaiser,A., (2000) Prolegomeni alla Pedagogia Generale, Bompiani: Milano

Genovesi, G., (1995) Pedagogia e scienze dell’educazione. Alcune riflessioni, în Borrelli, M., La pedagogia italiana contemporanea, vol. II, Pellegrini: Cosenza

Giugni, G., (1998) Introduzione allo studio delle scienze pedagogiche, SEI: Torino

Laeng, M., (1987) Nuovi lineamenti di pedagogia, La Scuola: Brescia

Laeng, M., (1990) Lessico pedagogico, La Scuola: Brescia, terza edizione

Macchietti, S.S., (1998) Apunti per una pedagogia della persona, Bulzoni: Roma

Noveanu, E. (coord) (2008) Ştiinţele educaţiei. Dicţionar enciclopedic, Editura Sigma: Bucureşti, volumul II

Peretti, M. (1965) Breve corso di pedagogia, La Scuola: Brescia

Serafini, G., (1989) Pedagogia in prospettiva, Bulzoni: Roma

Sola, G. (a cura di) (2002) Epistemologia pedagogica. Il dibattito contemporaneo in Italia, Bompiani: Milano

Volpicelli, L., Calandra,V., (1978) Lessico delle scienze dell'educazione, Dr. Francesco Vallardi: Milano

Xodo Cegolon, C., (2001) Corso di pedagogia generale, CLEUP: Padova

Good C.V., Merkel W. R, Charters W. W. (1959) Foundation in education, Dictionary of Education, McGraw-Hill Book Company: New York, Toronto, Londra


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Cristina Ispas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Science & Philosophy - Journal of Epistemology, Science and Philosophy. ISSN 2282-7757; eISSN  2282-7765.