The Epistemological Dimensions of Pedagogy
Abstract
Pedagogic epistemology, as an autonomous philosophical subject, studies the development of knowledge in general. As subject applied in the domain of education science it has as specific aim the study of pedagogical knowledge, the manner in which the fundamental concepts in the domain of educational theory, training theory, curriculum theory, are built. The main aim of epistemology is to think critically about pedagogy, the research from the domain of education, training and curriculum. The part of pedagogic epistemology – as critic and problematic thinking – is to give to pedagogy that gnosiologic and heuristic aspect which confers to its ontological, methodological and normative step status of science.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agazzi, A., (1985) Pedagogia, didattica, preparazione dell’insegnante, Brescia: La Scuola
Barreau, H., L’Epistémologie, Presses Universitaires de France, Paris, (1992)
Bertolini P., (1996) Dizionario di pedagogia e scienze dell’educazione, Zanichelli: Bologna
Bonomi, E., (1968), Dizionario psico-pedagogico, Ceschina: Milano
Burza, V., (1999) Pedagogia, formazione e scuola. Un rapporto possibile, Armando: Roma
Caldin, R., Zago, G., (2000) Pedagogia generale. Teorie, sistemi e prassi dell’azione educativa intenzionale, Erickson: Trento
Cambi F., Colicchi E., Muzi M., Spadafora G., (2001) Pedagogia generale. Identità, problemi e modelli, La Nuova Italia: Firenze
Cambi, F., (1993) Discorso, metateoria e diferenza. Il mio itinerario nella ricerca pedagogica, în Serpe, B., Trebisacce, G., La mia pedagogia, Jonia: Cosenza
Cerghit, I, Vlăsceanu, L. (coord.) (1988), Curs de pedagogie, Tipografia Universităţii din Bucureşti: Bucureşti
Colonna, S., (2002) Introduzione alla pedagogia, Adriatica Editrice: Lecce
Cristea, S., (2010) Fundamentele pedagogiei, Polirom: Iaşi
Cucoş, C., (2014) Pedagogie. Ed. a III-a. Editura Polirom: Iaşi
Gennari, M., (1992) Interpretare l’educazione: pedagogia, semiotica, ermeneutica, La Scuola: Brescia
Gennari, M., (2006) Trattato di pedagogia generale, Bompiani: Milano
Gennari,M., Kaiser,A., (2000) Prolegomeni alla Pedagogia Generale, Bompiani: Milano
Genovesi, G., (1995) Pedagogia e scienze dell’educazione. Alcune riflessioni, în Borrelli, M., La pedagogia italiana contemporanea, vol. II, Pellegrini: Cosenza
Giugni, G., (1998) Introduzione allo studio delle scienze pedagogiche, SEI: Torino
Laeng, M., (1987) Nuovi lineamenti di pedagogia, La Scuola: Brescia
Laeng, M., (1990) Lessico pedagogico, La Scuola: Brescia, terza edizione
Macchietti, S.S., (1998) Apunti per una pedagogia della persona, Bulzoni: Roma
Noveanu, E. (coord) (2008) Ştiinţele educaţiei. Dicţionar enciclopedic, Editura Sigma: Bucureşti, volumul II
Peretti, M. (1965) Breve corso di pedagogia, La Scuola: Brescia
Serafini, G., (1989) Pedagogia in prospettiva, Bulzoni: Roma
Sola, G. (a cura di) (2002) Epistemologia pedagogica. Il dibattito contemporaneo in Italia, Bompiani: Milano
Volpicelli, L., Calandra,V., (1978) Lessico delle scienze dell'educazione, Dr. Francesco Vallardi: Milano
Xodo Cegolon, C., (2001) Corso di pedagogia generale, CLEUP: Padova
Good C.V., Merkel W. R, Charters W. W. (1959) Foundation in education, Dictionary of Education, McGraw-Hill Book Company: New York, Toronto, Londra
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Cristina Ispas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Science & Philosophy - Journal of Epistemology, Science and Philosophy. ISSN 2282-7757; eISSN 2282-7765.