Cultura scientifica e formazione degli insegnanti
Abstract
Scientific culture, if mediated through an adequate pedagogical and methodological-didactic reflection, can be an essential component of the teachers’ education, of their professionalism and their exercise. It is to be nurtured through the actual practice of scientific research, both basic and applied, as far as logical-mathematical, formal and empirical sciences of nature regard as well as of technical matters. Herewith four aspects of great relevance in the present debate are exemplified: the methodology of scientific research, proceeding by problems, the systems theory and teaching conceived and dealt with as a science.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Reale G Antiseri D. Laeng M. (19861 200014) Filosofia e pedagogia dalle origini ad oggi vol. III, La Scuola, Brescia
Antiseri D. (1981) Teoria unificata del metodo. Padova, Liviana
Antiseri D. (1996) Trattato di metodologia delle scienze sociali. UTET, Torino
Santucci A. (1963) Il Pragmatismo in Italia, Il Mulino, Bologna
Santucci A. (1996) Eredi del Positivismo, Il Mulino, Bologna 1996, part. pp. 119-227.
Bobbio N. (1969) “Profilo ideologico del Novecento” in Storia della letteratura italiana a cura di E. Cecchi e N. Sapegno, Garzanti, Milano, “Il Novecento” tomo *, pp. 35-45.
Cambi F. (ed. 2002) La ricerca educativa nel neopragmatismo americano, 2 volumi, Armando, Roma
Rorty R. (1996) Scritti sull’educazione sono a cura di Flavia Santoianni, La Nuova Italia, Scandicci-FI
Evans R. (ed. 1973) Jean Piaget. The man and his ideas, Dutton, New York
Blezza F. (1994) Didattica scientifica. Del Bianco, Udine
Blezza F. (2006) Il professionista dell’educazione scolastica, Pellegrini, Cosenza
Antiseri D. (1977) Regole della democrazia e logica della ricerca, Armando, Roma
Antiseri D. (ed. 19891) Logica della ricerca e società aperta, La Scuola, Brescia, pag. 10.
Blezza F,. (2007) Educazione XXI secolo, Pellegrini, Cosenza, parte III part. III.6-III.19
Polya G. (1945) How to solve it, Princeton University Press
Polya G. (1962) Mathematical discovery 2voll., Wiley, New York
Polya G. (1963) Mathematical Methods in Science, Stanford University Press, Palo Alto
Bruner J.S. (1960) The process of education, Harvard University Press, Cambridge
[20] Prodi G. (1975/77) Matematica come scoperta per il biennio delle scuole medie superiori, vol. 1 e 2; D'Anna, Messina-Firenze
Prodi G. Magenes E. (1982) Elementi di analisi matematica, D'Anna, Messina
Barbagli M. Dei M. (1969) Le vestali della classe media, Il Mulino, Bologna
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2013 Franco Blezza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Science & Philosophy - Journal of Epistemology, Science and Philosophy. ISSN 2282-7757; eISSN 2282-7765.