Cultura scientifica e formazione degli insegnanti

Franco Blezza

Abstract


Scientific culture, if mediated through an adequate pedagogical and methodological-didactic reflection, can be an essential component of the teachers’ education, of their professionalism and their exercise. It is to be nurtured through the actual practice of scientific research, both basic and applied, as far as logical-mathematical, formal and empirical sciences of nature regard as well as of technical matters. Herewith four aspects of great relevance in the present debate are exemplified: the methodology of scientific research, proceeding by problems, the systems theory and teaching conceived and dealt with as a science.


Keywords


pedagogy; education; didactics; science; methodology

Full Text:

PDF

References


Reale G Antiseri D. Laeng M. (19861 200014) Filosofia e pedagogia dalle origini ad oggi vol. III, La Scuola, Brescia

Antiseri D. (1981) Teoria unificata del metodo. Padova, Liviana

Antiseri D. (1996) Trattato di metodologia delle scienze sociali. UTET, Torino

Santucci A. (1963) Il Pragmatismo in Italia, Il Mulino, Bologna

Santucci A. (1996) Eredi del Positivismo, Il Mulino, Bologna 1996, part. pp. 119-227.

Bobbio N. (1969) “Profilo ideologico del Novecento” in Storia della letteratura italiana a cura di E. Cecchi e N. Sapegno, Garzanti, Milano, “Il Novecento” tomo *, pp. 35-45.

Cambi F. (ed. 2002) La ricerca educativa nel neopragmatismo americano, 2 volumi, Armando, Roma

Rorty R. (1996) Scritti sull’educazione sono a cura di Flavia Santoianni, La Nuova Italia, Scandicci-FI

Evans R. (ed. 1973) Jean Piaget. The man and his ideas, Dutton, New York

Blezza F. (1994) Didattica scientifica. Del Bianco, Udine

Blezza F. (2006) Il professionista dell’educazione scolastica, Pellegrini, Cosenza

Antiseri D. (1977) Regole della democrazia e logica della ricerca, Armando, Roma

Antiseri D. (ed. 19891) Logica della ricerca e società aperta, La Scuola, Brescia, pag. 10.

Blezza F,. (2007) Educazione XXI secolo, Pellegrini, Cosenza, parte III part. III.6-III.19

Polya G. (1945) How to solve it, Princeton University Press

Polya G. (1962) Mathematical discovery 2voll., Wiley, New York

Polya G. (1963) Mathematical Methods in Science, Stanford University Press, Palo Alto

Bruner J.S. (1960) The process of education, Harvard University Press, Cambridge

[20] Prodi G. (1975/77) Matematica come scoperta per il biennio delle scuole medie superiori, vol. 1 e 2; D'Anna, Messina-Firenze

Prodi G. Magenes E. (1982) Elementi di analisi matematica, D'Anna, Messina

Barbagli M. Dei M. (1969) Le vestali della classe media, Il Mulino, Bologna


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2013 Franco Blezza

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Science & Philosophy - Journal of Epistemology, Science and Philosophy. ISSN 2282-7757; eISSN  2282-7765.