La natura della propria realtà. Her di Spike Jonze (The Nature of one’s own Reality. Her by Spike Jonze)

Emanuela Piga Bruni

Abstract


Sunto

L’obiettivo di questo studio è di riflettere su alcune questioni che ruotano intorno alla rappresentazione dell’Intelligenza artificiale, e che riguardano l’impatto della tecnologia sulla sfera esistenziale e sulla condizione umana. In questo quadro mi soffermerò, attraverso un close reading, sul film Her di Spike Jonze, analizzandone in particolare i dialoghi, con l’intento di evidenziare anche la presenza di quei fili che tracciano una continuità con le questioni poste da Alan Turing nel celebre articolo “Computing Machinery and Intelligence” pubblicato sulla rivista Mind nel 1950. Se la domanda al centro dello studio di Turing è Can Machines Think?, e viene ripresa in seguito da Asimov e Dick con la variante Can Machines Lie? , nel film di Spike Jonze la declinazione più stringente dell’interrogativo è Can Machines Feel?
Parole chiave: Intelligenza artificiale; solitudine; emozioni; reale/virtuale; modi di amare; trascendenza.

Abstract

The purpose of this study is to tackle some of the issues that revolve around the representation of Artificial Intelligence and that concern the impact of technology on the existential sphere and the human condition. Within this framework, I will focus on Spike Jonze’s film Her, in particular through a close reading of its dialogues. The aim is also to highlight the presence of threads tracing a continuity with the issues raised by Alan Turing in the famous article “Computing Machinery and Intelligence” published in the journal Mind in 1950. If the question at the heart of Turing’s study is ‘Can Machines Think?’ – later turned into ‘Can Machines Lie?’ in Asimov and Dick’s variant – in Spike Jonze’s film the point at issue becomes ‘Can Machines Feel?’.


Keywords


Artificial intelligence; Loneliness; Emotions; Real/Virtual; Ways of loving; Transcendence;

Full Text:

PDF

References


Abruzzese, Alberto (2007 [1979]), La grande scimmia. Mostri vampiri automi mutanti: l'immaginario collettivo dalla letteratura al cinema e all'informazione, Roma, Sossella.

Adamo, Sergia; Scaffai, Niccol˜; Pusterla, Michela; Watkins, David (a c. di) (2022), Straniamenti, Between, 12(23), online.

Aldiss, Brian (1974), Un miliardo di anni: la storia della fantascienza dalle origini a oggi, trad. it. Pierantonio Rumignani, Milano, Delta (ed. orig. Billion Year Spree: the History of Science Fiction, London, Weidenfeld & Nicolson, 1973).

Antosa, Silvia; Lino, Mirko (a c. di) (2018), Sex(t)ualities: morfologie del corpo tra visioni e narrazioni, Milano-Udine, Mimesis.

Arcagni, Simone (2018), L'occhio della macchina, Torino, Einaudi.

Baudrillard, Jean (1979), Lo scambio simbolico e la morte, Milano, Feltrinelli.

Baudrillard, Jean (1981), Simulacres et simulation, Paris, Galilee.

Bellavita Andrea; Bernardelli, Andrea (2021), Che cos'è la narrazione cinematografica, Roma, Carocci.

Berger, John (1972), Questione di sguardi. Sette inviti al vedere fra storia dell'arte e quotidianitˆ, trad. it. Maria Nadotti, Milano, Il Saggiatore, 2007 (ed. orig. Ways of seeing: based on the BBC television series with John Berger, London, British Broadcasting Corporation; Harmondsworth, Penguin Books, 1972).

Bernardelli, Andrea (2024), 'Better Than Us. L'icona androide nella serialitˆ televisiva contemporanea', in Jenny Ponzo e Simona Stano (a c. di), I media e le icone culturali, Torino, Aracne, 13-27.

Bernini, Marco; Caracciolo, Marco (2013), Letteratura e scienze cognitive, Roma, Carocci.

Boella, Laura (2006), Sentire l'altro, Milano, Raffaello Cortina.

Bory, Stefano; Bory, Paolo (2015), 'I nuovi immaginari dell'intelligenza artificiale', Imago. A Journal of the Social Imaginary, 6. IV, 66-85.

Braidotti, Rosi (2014), Il postumano: la vita oltre l'individuo, oltre la specie, oltre la morte, Roma, DeriveApprodi.

Bronzino, Cristina (2009), Neuronarratologia ed empatia, in Stefano Calabrese, Neuronarratologia: il futuro dell'analisi del racconto, Bologna, Archetipolibri, 205-224.

Bronzino, Cristina (2010), Sentire insieme: le forme dell'empatia, Bologna, Archetipolibri.

Calabrese, Stefano (a c. di) (2009), Neuronarratologia: il futuro dell'analisi del racconto, Bologna, Archetipolibri.

Calabrese, Stefano (2020), Neuronarrazioni, in collaborazione con Valentina Conti, Milano, Bibliografica.

Calabrese, Stefano (2020), 'La rappresentazione delle emozioni', Comparatismi, (5), 81Ð97, online.

Calabrese, Stefano; Conti, Valentina; Pennacchio, Filippo (a c. di) (2023), Emotions!, Comparatismi, (5), 81Ð97, online.

Caronia, Antonio (2001), Il cyborg. Saggio sull'uomo artificiale, Milano, ShaKe.

Caronia, Antonio (2020), Dal cyborg al postumano biopolitica del corpo artificiale, Milano, Meltemi.

Cave, S.; Dihal, K. (2019), 'Hopes and Fears for Intelligent Machines in Fiction and Reality', Nature Machine Intelligence, 1, 74-78.

Cave, S.; Dihal, K.; Dillon S. (a c. di) (2020), AI Narratives. A History of Imaginative Thinking about Intelligent Machines, Oxford University Press, Oxford.

Cave, S.; Dihal K. (a c. di) (2023), Imagining AI: How the World Sees Intelligent Machines, Oxford University Press, Oxford.

Chalmers, David (2020), Che cos'è la coscienza?, trad. it. e cura di Nicola Zippel, Roma, Castelvecchi (ed. orig. ÔFacing Up to the Problem of Consciousness', Journal of Consciousness Studies, 2, 1995; ÔMoving Forward on the Problem of Consciousness', Journal of Consciousness Studies, 4, 1996).

Chayka, Kyle (2023), 'Your A.I. Companion Will Support You No Matter What.' The New Yorker, 13 novembre 2023, newyorker.com/culture/infinite-scroll/your-ai-companion-will-support-you-no-matter-what. Ultimo accesso 16/01/2024.

Chion, Michel (1991), La voce nel cinema, Parma, Pratiche.

Cohen, John (1967), Human Robots in Myth and Science, A.S. Barnes, (trad. it. I robot nel mito e nella scienza, De Donato, 1981).

Condello, Federico (a c. di) (2011), Prometeo. Variazioni sul mito, Venezia, Marsilio.

Conti, Valentina (2023). 'Emotional numbing: neurocognitivismo e narrazione'. Comparatismi, (8), 67-80, online.

Damasio, Antonio R. (2000), Emozione e coscienza, Milano, Adelphi.

Devlin, K.; Belton, O. (2020), 'The Measure of a Woman: Fembots, Fact and Fiction', in S. Cave, K. Dihal, S. Dillon (a c. di) (2020), AI Narratives. A History of Imaginative Thinking about Intelligent Machines, Oxford University Press, Oxford, 357Ð81.

Federici, Eleonora (2007), 'Automa, androide, essere artificiale', in Remo Ceserani, Mario Domenichelli e Pino Fasano (a c. di), Dizionario dei temi letterari, UTET, 2007, 200-202.

Federici, Eleonora (2015), Quando la fantascienza è donna: dalle utopie femminili del secolo XIX all'etˆ contemporanea, Roma, Carocci.

Floridi, Luciano (2022), Etica dell'intelligenza artificiale: sviluppi, opportunitˆ, sfide, Milano, Raffaello Cortina.

Flisfeder, Matthew; Burnham, Clint (2017), 'Love and Sex in the Age of Capitalist Realism: On Spike Jonze's', Cinema Journal, 57, (1), 25-45.

Formisano, Marco (2021), 'Echo's Revenge?: Ovid's Metamorphoses and Spike Jonze's Her', EUGESTA (11), 221Ð247.

Freud, Sigmund (1977), 'Il perturbante', in Id. Opere, vol. IX, trad. it. Silvano Daniele, a c. di Cesare Musatti, Torino, Bollati Boringhieri, 77-114 (ed. orig. ÔDas Unheimlich', Imago: Zeitschrift fŸr Anwendung der Psychoanalyse auf die Geisteswissenschaften, vol. V-VI, 1919, 297-324).

Frezza, Gino (1995), La macchina del mito tra film e fumetto, Nuova Italia.

Frezza, Gino (2013), Dissolvenze: mutazioni del cinema, TunuŽ.

Fusillo, Massimo (2012 [1998]), L'altro e lo stesso. Teoria e storia del doppio, Modena, Mucchi.

Gallagher, Shaun; Zahavi, Dan (2009), La mente fenomenologica: filosofia della mente e scienze cognitive, Milano, Raffaello Cortina.

Ghezzani, Alessandra; Giovannelli, Laura; Rossi, Francesco; Savettieri, Cristina (a c. di) (2022), Entering the Simulacra World. Aesthetic and Cultural Phenomenologies in Literature, Media, and the Arts, Between, XII, (24), online.

Gibson, William (1991), Neuromante, Giampaolo Cossato, Sandro Sandrelli, Milano, Nord (ed. orig. Neuromancer, New York, Ace Books, 1984).

Hermann, Isabella (2023) 'Artificial Intelligence in Fiction: Between Narratives and Metaphors', AI & Society, 38, 319Ð329.

Hoffmann, E.T.A. (2017 [1816]), 'L'uomo della sabbia', in Id. L'uomo della sabbia e altri racconti, trad. it. Gerardo Fraccari, a c. di Marina Bellucci, Milano, Mondadori, 25-58 (ed. orig. 'Der Sandmann', in Id. Fantasie und Nachtstucke: Fantasiestucke in Callots manier; Nactstucke; Seltsame Leiden eines Theater Direktors, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1985, 331-363).

Hofstadter, Douglas R; Dennett, Daniel C. (a c. di) (1985), L'io della mente: fantasie e riflessioni sul sŽ e sull'anima, trad. it. Giuseppe Longo, Milano, Adelphi, 1985 (ed. orig. The Mind's I. Fantasies and Reflections on Self and Soul, Basic Books, New York, 1981).

Ishiguro, Kazuo (2021), Klara e il sole, trad. it. Susanna Basso, Torino, Einaudi, (ed. orig. Klara and the Sun, Faber, London, 2021).

Jameson, Friedrich, (2005), Archaeologies of the Future. The Desire Called Utopia and Other Science Fictions, London Ð New York, Verso.

Jentsch, Ernst (1983), 'Sulla psicologia dell'Unheimliche', in Remo Ceserani et al. (a c. di), La narrazione fantastica, Nistri Lischi, 399-410 (ed. orig. 'Zur Psychologie des Unheimlichen' [1906], Psychiatrisch-Neurologische Wochenschrift, VIII (22), 195-98).

Kang, Minsoo (2011), Sublime Dreams of Living Machines the Automaton in the European Imagination, Harvard University Press.

Lino, Mirko (2017), 'Spettri postmediali. Sessualitˆ e singolaritˆ in Ex-Machina', Fata morgana, XI (33), 327-334.

Margulies, Alfred (2016), 'Avatars of Desire and the Question of Presence: Virtual and Transitional Spaces Meet their Liminal Edge - From Pygmalion to Spike Jonze's Her, and BeyondÉ', International Journal of Psychoanalysis, 97 (6), 1697-1708.

McCaffrey, Anne (1973), La nave che cantava, trad. it. Roberta Rambelli, collana Galassia, Piacenza, La Tribuna (ed. orig. The Ship who Sang, London, Corgi Books, 1996 [1961-69]).

Moore, Alexandria R. (2018), 'A Feminine Techno Utopia: Identification/Transformation/ Transcendence of Embodiment in Spike Jonze's Her', Film Matters, 9 (3), 57Ð 72.

Moore, Catherine (1991), Fra tutte le donne nate, in Id. La stagione della vendemmia, prefazione di Nicoletta Vallorani, trad. it. D. Zinoni e G. Lippi, Classici Urania, Mondadori, Milano (ed. orig. No Woman Born, in The Best of C. L. Moore, a cura di C. L. Moore e H. Kuttner, Doubleday, New York, 1975).

McEwan, Ian (2020), Macchine come me e persone come voi, trad. it. Susanna Basso, Torino, Einaudi (ed. orig. Machines like Me and People like You, London, Jonathan Cape, 2019).

Meneghelli, Donata (a c. di) (1998), Teorie del punto di vista, Firenze, La Nuova Italia.

Micali, Simona (2022), Creature. La costruzione dell'immaginario postumano tra mutanti, alieni, esseri artificiali, ShaKe, Milano (ed. orig. Towards a Posthuman Imagination in Literature and Media. Monsters, Mutants, Aliens, Artificial Beings, Peter Lang, Oxford, 2019).

Micali, Simona (2022), 'Il Simulacro e la Copia: l'immaginario contemporaneo della vita artificiale', Between, 12 (24), 359-379.

Mori, Masahiro (1970), 不気味の谷 ('Bukimi No Tani'), Energy, 7 (4), 33-35 (trad. ing. di K. F. Macdorman, N. Kageki, 'The Uncanny Valley', Ieee Robotics & Automation Magazine, 19, 2, June 2012, 98-100).

Morton, Timothy (2016), Frankenstein and Ecocriticism, in A. Smith (a c. di), The Cambridge Companion to Frankenstein, Cambridge University Press, Cambridge, 143-157.

Natale, Simone (2022), Macchine ingannevoli: comunicazione, tecnologia, intelligenza artificiale, Torino, Einaudi.

Piga Bruni, Emanuela (2022), La macchina fragile. L'inconscio artificiale tra letteratura, cinema, televisione, Roma, Carocci.

Piga Bruni, Emanuela (2023), Automi e pigmalioni nell'immaginario romantico. Il perturbante e le ambivalenze', Enthymema, XXXIV, 89-120, online.

Piga Bruni, Emanuela (2024), Modi di vedere: gli androidi di Ian McEwan e Kazuo Ishiguro, Rhesis. International Journal of Linguistics, Philology and Literature, 15 (2): 5-29, online.

Pigozzo, Francesco (a c. di) (2023), ArtIntelligence, InterArtes, 3, online, https://www.iulm.it/speciali/interartes/Archivio/numero-tre-bis/

Pinotti, Andrea (2011), Empatia. Storia di un'idea da Platone al postumano, Roma-Bari, Laterza.

Plamper, Jan (2018), Storia delle emozioni, Bologna, il Mulino.

Russell, Stuart; Norvig Peter (2016), Artificial Intelligence: A Modern Approach, Pearson, Harlow (UK).

Russell Stuart (2019), Human Compatible: Artificial Intelligence and the Problem of Control, Viking, New York.

Ryan, Marie-Laure (1991), Possible worlds, artificial intelligence, and narrative theory, Bloomington; Indianapolis, Indiana University Press.

Schmitz-Emans, Monika (2014), Letteratura e scienza, in Piero Boitani e Massimo Fusillo (a cura di), Letteratura, arti, scienze, vol. V, UTET, 213-237.

Shelley, Mary (2018 [1818]), Frankenstein. 1818, introduzione di Nadia Fusini, trad. it. Alessandro Fabrizi, Vicenza, Pozza (ed. orig. Frankenstein. The 1818 Text, introduction by Charlotte Gordon, New York, Penguin Books, 2018).

Stoichita, Victor I. (2006), L'effetto Pigmalione: breve storia dei simulacri da Ovidio a Hitchcock, trad. it. Benedetta Sforza, a c.di Aurelio Pino, Milano, Il Saggiatore.

Timeo, Federica (2018), Intelligenze artificiali incorporate. Macchine femmina e relazioni di genere umano-macchiniche nel cinema e nella televisione contemporanei, in Antosa e Lino 2018, 201-228.

Tiptree, James (1973), The Girl who was Plugged in, Doubleday, New York.

Turing, Alan (1950), Calcolatori e intelligenza, in Dennett e Hofstadter 1985, 61-74 (ed. orig. 'Computing Machinery and Intelligence', Mind, 59, 1950, 433-460).

Villiers de l'Isle-Adam, Auguste (2021), Eva futura, trad. it. Chetro De Carolis, Venezia, Marsilio (ed. orig. L'éve future, Edition de Alan Raitt, Gallimard, 1993 [1886]).

Smith, Murray (1995), Engaging Characters. Fiction, Emotion and the Cinema, Clarendon Press, Oxford.

Wosk, Julie (2015), My Fair Ladies: Female Robots, Androids, and Other Artificial Eves, Rutgers University Press.

Filmografia

Brackley, Jonathan; Sam, Vincent, showrunner (2015-2018), Humans, Regno Unito.

Crichton, Michael, regista (1973), Westworld, USA.

Garland, Alex, regista (2015), Ex_Machina, Regno Unito.

Ib‡–ez, Gabe, regista (2014), Automata, Spagna.

Jonze, Spike, regista (2013), Her, USA.

Junkovsly, Andrey; Dagan Aleksand; Kessel, Aleksandr, showrunner (2018-2019), Better than Us, Russia.

Lundstršm, Lars, showrunner (2012-2014), Real Humans (€kta mŠnniskor), Svezia.

Nolan, Jonathan; Joy, Lisa, showrunner (2016-2022), Westworld, HBO, USA.

Oshii, Mamoru, regista (1995), Ghost in the Shell, Giappone Ð Regno Unito.

Scott, Ridley, regista (1982), Blade Runner, USA.

Villeneuve, Denis, regista (2017), Blade Runner 2049, USA.




DOI: http://dx.doi.org/10.23756/sp.v12i1.1571

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Emanuela Piga Bruni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Science & Philosophy - Journal of Epistemology, Science and Philosophy. ISSN 2282-7757; eISSN  2282-7765.