Towards a contact pedagogy: community theatre experience in a municipality of earthquake zone

Fiorella Paone

Abstract


The work aims to comprehend, share and “build memory” around an educational practice experienced in a municipality of the earthquake zone of Abruzzo, therefore, in a context of social crisis by means the storytelling of a social and community theatre experience (Bruner, 1956). The focus is more specifically on the nexus between the artistic and pedagogical work and the potentialities of a functional development of the community which spreads out, in a perspective of applicativity. The educationalist, as educational process and relationship professional, can offer his/her specific contribution to such above mentioned processes in attempt to recover and/or strengthen both individual and common well-being.


Keywords


social and community theatre; pedagogy; differences; storytelling; educational process; applicativity; contact

Full Text:

PDF

References


Arrigoni V., (2011), Gaza. Restiamo Umani, Manifestolibri, Milano.

Artaud A., (1938), Le Théâtre et son double, Gallimard, Paris.

Barba E., (1993), La Canoa di Carta, Il Mulino Bologna.

Barba E., (1996), Teatro. Solitudine, mestiere, rivolta, Ubulibri, Milano.

Blezza F., (2018), Pedagogia Professionale, Che cos’è, quali strumenti impiega e come si esercita, Libreriauniversitaria, Padova.

Boal A., (1985), Teatro do Oprimido e Outras Poéticas Políticas, Civilização Brasileira, São Paulo.

Bruner J., (1956), A Study of Thinking, John Wiley & sons, New York, 1956. trad. it. Il pensiero. Strategie e categorie, Armando, Roma.

Buccolo M., (2008), La formazione va in scena:” La progettazione dei processi formativi attraverso la metodologia del teatro d’impresa”, Laterza, Bari.

Buccolo M., (2013), L’educatore emozionale. Percorsi di alfabetizzazione emotiva per l’infanzia, FrancoAngeli, Milano.

Calvino I., (1972), Le città invisibili, Einaudi, Torino.

Copeau J., (1931), Souvenirs du Vieux Colombier, Les Nouvelles Editions Latines, Paris; trad. it. (1962), Ricordi del Vieux Colombier, a cura di A. Nacci, Il Saggiatore, Milano.

Cruciani F., (2006), Registi, pedagoghi e comunità teatrali nel Novecento, Editoria & Spettacolo, Napoli.

Dolci D., (1990), Il limone lunare, Laterza, Bari.

Eco U., (1994), Sei passeggiate nei boschi narrativi, Bompiani, Milano.

Freire P., (1968), tr. it (1971), La pedagogia degli oppressi, Mondadori, Milano.

Freire P., (1992), tr. it. (2011), Pedagogia della speranza, EGA Edizione, Gruppo Abele, Torino.

Gibbs G., (1988), Learning by doing: A guide to teaching and learning methods, Paperback, London.

Grotowski J., (1988), Il Performer, in Teatro e Storia III, n.4: 163-169.

Parisi Presicce P., (2017), Impalcature. Teorie e pratiche della narratività, Mimesis, Milano.

Scaramuzzo G., (2005), In-tendere. L'umana sophia di Pirandello, Anicia, Roma.

Scaramuzzo G., (2011), Mimopaideia. Buone pratiche per una pedagogia dell'espressione, Anicia, Roma.

Scaramuzzo G., (2013), Educazione poetica. Dalla «Poetica» di Aristotele alla poetica dell'educare, Anicia, Roma.

Goffman E., (1959), The Presentation of Self in Everyday Life, Random House. New York.

Paone F., (2016), Se si insegnasse la bellezza alla gente., in Associazione Mila Donna Ambiente, Premio alla Bellezza, Tracce, Pescara: 117 – 122

Tordov T., (1965), Théorie de la littérature, Seuil, Paris.

Tordov T., (1970), Introduction à la littérature fantastiquem, Seuil, Paris.




DOI: http://dx.doi.org/10.23756/sp.v7i1.445

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Fiorella Paone

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Science & Philosophy - Journal of Epistemology, Science and Philosophy. ISSN 2282-7757; eISSN  2282-7765.