Pedagogy and Teaching of Chemistry

Franco Blezza

Abstract


In this paper we expose an organic system of reflections and proposals on the Didactics of Chemistry, with reference to research of this scientific discipline and to the education of teachers. In the Italian school and society remains a serious lack of scientific culture, which has well-defined philosophical and pedagogical origins requiring answers on the same fields, as well as to all matters relating to the technical and scientific teaching in our country. These answers must obviously take proper account of the specific culture in this discipline.

 

Pedagogia e Didattica della Chimica

In questo saggio si espone un complesso organico di riflessioni e di proposte sulla Didattica della Chimica, con riferimento alla ricerca nel settore e alla formazione dei docenti. L’incultura scientifica che permane nella scuola e nella società italiane ha origini filosofiche e pedagogiche ben precise, che richiedono risposte sullo stesso terreno che tengano conto della competenza disciplinare, come per tutte le questioni relative all’insegnamento scientifico e a quello tecnico nel nostro Paese.

Parole Chiave: Chimica, Pedagogia, Didattica, Metodologia, Scuola


Keywords


Chemistry, Pedagogy, Didactics, Methodology, School

Full Text:

PDF

References


Antiseri D. (2001) Teoria unificata del metodo, UTET Università, Torino 2001.

Blezza F. (1994): Didattica scientifica. Del Bianco, Udine.

Blezza F. (2006) Il professionista dell’educazione scolastica. Pellegrini, Cosenza.

Blezza F. (2010): La pedagogia sociale, Liguori, Napoli.

Blezza F. (2011) Pedagogia della vita quotidiana, Pellegrini, Cosenza.

Blezza F. (2015) Che cos’è la pedagogia professionale. Ilmiolibro Gr. Ed. L’Espresso, Roma.

Dewey J. (1916) Democracy and education: an introduction to the philosophy of education, The Macmillan Company, New York. In the Web.

James W. (1890) The principles of Psychology 2 vols., Henry Holt and Co., New York. In the Web.

Kuhn, T.S. (1962) The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press, Chicago.

Laeng M. (1990) L'educazione nella civiltà tecnologica. Un bilancio preventivo e consuntivo, Armando, Roma.

Laeng M. (1991) a cura di Atlante della pedagogia volume 2 Le didattiche, Tecnodid, Napoli.

Laeng M. (1998) Insegnare scienze, La Scuola, Brescia.

Laeng M. (2001) Unità della cultura e costruzione dei concetti scientifici, Pensa Multimedia, Lecce.

Lakatos I, Musgrave A. (1970) (eds.) Criticism and the Growth of Knowledge Cambridge University Press. In the Web.

Lakatos, I: (1978) The methodology of scientific research programmes. Cambridge University Press, Cambridge. In the Web.

Peirce C. S. Collected Papers 8 vols. Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts. In the Web.

Popper K. R. (impressum 1935, tatsächlich 1934) Logik der Forschung - Zur Erkenntnistheorie der modernen Naturwissenschaft. Springer-Verlag, Wien. In the Web.

Reale G. Antiseri D. Laeng M. (1991) Filosofia e pedagogia dalle origini ad oggi, La Scuola, Brescia.

Visalberghi A. (1978) Pedagogia e scienze dell’educazione, Milano, Mondadori.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Franco Blezza

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Science & Philosophy - Journal of Epistemology, Science and Philosophy. ISSN 2282-7757; eISSN  2282-7765.