From Krashen to Porcher: The Duo Acquisition/Learning

Maria Teresa Viglioglia

Abstract


In this article we take into account the following factors characterizing the learning/teaching process of a foreign language: implicit and explicit learning/teaching, as well as awareness of teachers and learners about learning/teaching strategies in the light of information provided by the communicative method of Krashen and Porcher. The aforementioned factors are understood as central to approaches and integrated teaching methods wishing to address the complexities of teaching a foreign language. The understanding of a foreign language-culture or rather the internalization of an non-own system - and participation to the values shared by another group are, despite appearances, among the most difficult skills to integrate to learning "off natural production environment" ie learning driven. What are the roles, styles and strategies of teachers and learners in the learning/teaching process?

 

DA KRASHEN A PORCHER: IL BINOMIO ACQUISIZIONE/APPRENDIMENTO

In questo articolo vengono presi in considerazione i seguenti fattori caratterizzanti il processo di apprendimento/insegnamento di una lingua straniera: apprendimento/insegnamento implicito ed esplicito, nonché consapevolezza degli insegnanti e degli apprendenti riguardo alle strategie di insegnamento/apprendimento, alla luce delle indicazioni fornite dal metodo e dell’approccio comunicativo di Krashen e Porcher. I fattori sopramenzionati vengono intesi come centrali ad approcci e metodi didattici integrati che intendano affrontare la complessità dell’insegnamento di una lingua straniera. La comprensione di una lingua-cultura straniera o meglio l’interiorizzazione di un sistema non proprio - e la partecipazione ai valori condivisi da un altro gruppo sono nonostante le apparenze tra le competenze più difficili da integrare nell’apprendimento “fuori contesto naturale di produzione” ossia nell’apprendimento guidato. Quali sono i ruoli, gli stili e le strategie dei docenti e degli apprendenti in un processo d’insegnamento/apprendimento?

Parole Chiave:  Krashen, Porcher, Apprendimento


Keywords


Krashen; Porcher; Learning

Full Text:

PDF

References


Barbot, M.J. (2000). Les auto-apprentissages. Collection Didactique des Langues Étrangères. CLE International.

Chevalier, Y. (2002). Le nouveau est-il vraiment nouveau? In Le Français dans le Monde N°32.

Corder, S.P. (1967). The Significance of Learners' Errors. in Richards, J.C. 1967.

Dakin, J. (1973). The Language Laboratory and Language Learning, Longman.

Hirschsprung, N. (2005). Apprendre et enseigner avec le multimédia. Collection Nouvelle Formule. HACHETTE Français langue étrangère.

Humphris, C., Luzi Catizone, R., Urbani, S. (1985). Comunicare meglio, Roma, Bonacci.

Krashen, S. (1981). Second Language Acquisition and Second Language Learning, Pergamon.

Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition, Pergamon.

Porcher, L. (2004). L’enseignement des langues étrangères. Paris, Hachette Éducation.

Richards, J.C. (1967). Error Analysis; Perspectives on Second Language Acquisition, Longman.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2014 Maria Teresa Viglioglia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Science & Philosophy - Journal of Epistemology, Science and Philosophy. ISSN 2282-7757; eISSN  2282-7765.