Probability and Statistics Questions and Tests : a critical analysis
Abstract
In probability and statistics courses, a popular method for the evaluation of the students is to assess them using multiple choice tests. The use of these tests allows to evaluate certain types of skills such as fast response, short-term memory, mental clarity and ability to compete. In our opinion, the verification through testing can certainly be useful for the analysis of certain aspects, and to speed up the process of assessment, but we should be aware of the limitations of such a standardized procedure and then exclude that the assessments of pupils, classes and schools can be reduced to processing of test results. To prove this thesis, this article argues in detail the main test limits, presents some recent models which have been proposed in the literature and suggests some alternative valuation methods.
Quesiti e test di Probabilità e Statistica: un'analisi critica
Nei corsi di Probabilità e Statistica, un metodo molto diffuso per la valutazione degli studenti consiste nel sottoporli a quiz a risposta multipla. L'uso di questi test permette di valutare alcuni tipi di abilità come la rapidità di risposta, la memoria a breve termine, la lucidità mentale e l'attitudine a gareggiare. A nostro parere, la verifica attraverso i test può essere sicuramente utile per l'analisi di alcuni aspetti e per velocizzare il percorso di valutazione ma si deve essere consapevoli dei limiti di una tale procedura standardizzata e quindi escludere che le valutazioni di alunni, classi e scuole possano essere ridotte a elaborazioni di risultati di test. A dimostrazione di questa tesi, questo articolo argomenta in dettaglio i limiti principali dei test, presenta alcuni recenti modelli proposti in letteratura e propone alcuni metodi di valutazione alternativi.
Parole Chiave: item responce theory, valutazione, test, probabilità
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Baker F.B. (2001) The basics of item response theory, ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation, Washington
Ceccatelli C., Di Battista T., Fortuna F., Maturo F. (2013a). Best Practices to Improve the Learning of Statistics: The Case of the National Olympics of Statistic in Italy. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93, 2194–2199. doi:10.1016/j.sbspro.2013.10.186
Ceccatelli C., Di Battista T., Fortuna F., Maturo F. (2013b). L’Item Response Theory come Strumento di Valutazione delle Eccellenze nella Scuola. Science & Philosophy, 1(1). Telematica Multiversum Editrice.
Di Battista, Tonio (2014). Metodi statistici per la valutazione. Franco Angeli.
Hambleton, R. K., & Swaminathan, H. (1985). Assumptions of Item Response Theory. Item Response Theory, 15–31. doi:10.1007/978-94-017-1988-9_2
Reckase, M. D. (2009). Unidimensional Item Response Theory Models. Multidimensional Item Response Theory, 11–55. doi:10.1007/978-0-387-89976-3_2
Rizopoulos D. (2006) ltm: An R package for latent variable modeling and item response theory analyses, Journal of Statistical Software, 17 (5), 1-25
DOI: http://dx.doi.org/10.23756/sp.v3i1.262
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 Fabrizio Maturo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Science & Philosophy - Journal of Epistemology, Science and Philosophy. ISSN 2282-7757; eISSN 2282-7765.